08-10-15 22:07| Övrigt
Säsongen har knappt pågått en månad, men HMs Anders Östberg väljer att släppa sin andra Topp50-ranking inför nästa sommars NHL-draft.
Fortsättning:
Syftet med denna artikelserie är således att - varannan månad - uppdatera denna topp50-ranking och publicera ny artikel här på hockeymagasinet.com. Varför? Jo, jag vill ge ett alternativ mot CSS och ISS.
Precis som tidigare så kommer har norska och danska spelare inkluderats i rankingen (som huserar i Sverige) - men väl inga andra nationaliteter.
Rankingen nedan är rimligtvis inte ett antagande om vilka 50 spelare som är bäst, utan om de eventuellt skulle kunna fylla någon NHL-roll i framtiden. Det bör man ha i åtanke.
Flera saker spelar givetvis in, som om man t.ex är överårig så tappar man i värde osv. Gränsen för att bli draftad är född 88. Att ha rätt ålder inne innebär att man är född 91 (innan 15 september), eller sent 90 (efter 15 september).
Ha också i åtanke att rankingen kommer att förändras mycket under säsongen.
I övrigt kan vi konstatera att draften 2009 kommer att vara en draft som vi sent kommer att glömma för svensk del. Det kan bli en av de bästa svenska drafter någonsin. Kanske t.om den bäste?
Som jag ser det; så finns det ca 9-10 spelare som har potential att bli tingad i första rundan. Sett till potential dvs. Men då måste också dessa spelare givetvis visa sig från sin bästa sida.
***Nedan i rankingen finner Ni enbart en liten kort kommenar för varje enskild spelare (mest för att Ni ska få läsa något). Längre kommentarer (motivering osv). kommer inte förrän den slutgiltiga Topp50-rankingen när säsongen är över. ***
Anders Östbergs Topp50 inför NHL-draften, 2009 (Oktober)
1. Victor Hedman, MODO (enough said)

2. Jacob Josefsson, Djurgården (lite jämnare än Pääjärvi och därför är han tvåa)
3. Magnus Pääjärvi-Svensson, Timrå (Kommer garanterat gå topp10)
4. Oliver Ekman-Larsson(bilden), Leksand (Om det finns någon som påminner om Nicklas Lidström så är det Oliver)
5. David Rundblad, Skellefteå (Erik Karlsson-kopia med storlek)
6. Carl Klingberg, Frölunda J20 (Stor personlig favorit som jag har hyllat mycket)
7. Tim Erixon, Skellefteå (Det blir två Skellefteåbackar i första rundan)
8. Simon Bertilsson, Brynäs J20 (Väldigt underskattad enligt mig. Den här backen borde gå tidigt)
9. Anton Lander, Timrå (Lite för dålig fart, men talang i överflöd)
10. Alexander Urbom, Djurgården (Tuffingbacken har välförtjänt fått stanna i DIFs a-lag.)
11. Mattias Lindström, Skellefteå J20 (Superstor tuffingbrunkare som kan måla. Me like)
12. Anton Mylläri, Västerås (Har inte börjat säsongen så bra som jag hade hoppats på)
13. Marcus Johansson, Skåre/Färjestad (Utropstecken hittills i FBK... men jag är dock inte förvånad)
14. Andreas Kristof, Djurgården J20 (Underskattad. Stor, bra driv och stark samt smart med pucken)
15. Anton Rödin, Brynäs J20 (Ser ut som Per Ledin på isen, fast Rödin har mycket mer talang. Mer muskler tack...)
16. Peter Andersson, Frölunda J20 (Måste bli tuffare och bättre i egen zon. Oerhört stor potential)
17. Patrik Cehlin, Djurgården J20 (Det enda jag efterlyser är bättre avslut... ser ut som Freddan Pettersson i motsvarande ålder)
18. Hampus Gustafsson (bilden), Malmö J20 (Tagit ett stort kliv. Har hur mycket tid som helst med pucken. Tuff trots sin litenhet)
19. William Wallén, Mississauga (OHL) (Wille fick hjärnblödning och jag hoppas att han kommer tillbaka)
20. Robin Lehner, Frölunda J20 (Enda svenska målvakten som kan bli draftad?)
21. Ludwig Karlsson, Linköping (Axelskadad nästan hela säsongen och därför har han åkt ner på rankingen)
22. Adam Almqvist, HV71 J20 (Spelgeniet...borde faktiskt - trots sin litenhet - bli tingad pga väldigt stor uppsida)
23. Jakob Silfverberg, Brynäs (Oerhört skicklig, men jag vet inte. Har inte riktigt fastnat än)
24. Carl Ackered, Djurgården J20 (Lite tunn, men det går säkerligen att fixa i gymet)
25. Martin Karlsson, Leksand J20 (Gillar allt mer... Martin har fart och grit)
26. Henrik Björklund, Skåre/Färjestad (Nja, jag har aldrig varit så helsåld på Björklund.. vet att de flesta skulle ha honom mycket högre än jag)
27. Simon Löf, Brynäs J20 (Lång, smal och stabil back som måste bygga på sig muskler)
28. Martin Olsson, HV71 J20 (Gör det mesta bra... men svårt att säga hur långt det räcker)
*29. Dennis Bozic, Linköping (Lite förvånad över att
han inte blev tingad ifjol)
30. Viktor Svedberg (bilden), Rögle J20 (203-back med ganska bra rörlighet och spelsinne. Det här ser lovande ut...)
31. Henrik Andersén, Leksand (Rivig rightarskytt... men nja, inte i Karlssons klass)
*32. Anton Blomqvist, Malmö J20 (Börjat riktigt bra i år...stor, driv och spelsinne)
33. Fredrik Styrman, Luleå J20 (Gjort bra ifrån sig i elitserien i inhoppen... måste få se mera utav)
34. Niclas Edman, Färjestad J18 (Aggressiv och tuff back. Hade behövt J20-hockey den här säsongen)
35. Eddie Larsson, Linköping J20 (Har kapaciteten. Kommer han med i U18-VM?)
36. Jonas Berglund, Luleå (Allround, men sticker inte tillräckligt mycket än)
37. John Norman, Djurgården J20 (Speedig och teknisk? Ja, men för tunn)
38. Alexander Viklund, Chilliwack (Börjat bra i WHL.. inställningen gör att det kan bära långt)
39. Niclas Burström, Skellefteå J20 (Nja, superskicklig och allt det där... men för liten?)
40. Markus Nilsson, Troja-ljungby J20 (Har ej sett än, men Johan säger att han är SuperElits mest underhållande spelare)
41. Viktor Hertzberg(bilden), Frölunda J20 (Händer, teknik osv, men inte tillräckligt bra fart för att bli tingad)
42. Filip Olsson, AIK J20 (Lite för tunn och valpig, men h
är finns det potential)
*43. Martin Lundberg, Skellefteå (Supertuffing med karaktär, men känns som NA redan har lite väl många av den här typen)
*44. Jens Westin, MODO (Väldigt stabil, men tar alltjämt inte för sig tillräckligt mkt)
*45. Christoffer Liljewall, Rögle J20 (Vilken succé i elitserien! Lite för dåligt driv dock)
*46. Eric Persson, MODO (Starkaste, skönaste och speedigaste 176-backen all time)
47. Filip Gunnarsson, Färjestad J18 (Riktigt bra i J18-landslaget senast. Vet ej dock var jag har honom)
*48. Sebastian Erixon, Timrå (Får mkt fint förtroende av Challe.. och.är ju skicklig och så.. men övergången till små rinkar? Nja...)
*49. Christoffer Odljung, Huddinge J20 (Kvickaste skridskoåkaren i hela J20 SuperElit? Överraskning)
*50. Daniel Viksten, Mora (Sämre kopia av Patrik Hörnqvist... målfarlig osv, men måste få lite bättre acceleration på skridskorna)
* betyder att spelaren i fråga är överårig och har förbisetts vid tidigare NHL-draft.
______________________________
ANDERS ÖSTBERG
anders@hockeymagasinet.com

(Logga in för att skriva en kommentar)
|
2008-10-19 21:04:50 | AIA
Betyg: 5 Hej
Fantastiskt trevligt att följa dessa framtidsmän! Jag har sett ett antal matcher i denna vinterns J20 SE Södra, ser att du har Lijelwall med på 45e plats. Efter hans ES-debut har han tyvärr tagit något steg tillbaks, dom sista matcherna har klart överglänts av Viktor Stråhle. I mina ögon borde han platsa någonstans mellan plats 30-50 på din lista. Dessutom i toppen på alla poänglistor i södra, han är full av energi och driv. Har du koll på denna killen?
|
|
2008-10-19 13:34:17 | Bajenboys
Betyg: 5 Mkt bra måste jag säga. Till att börja med fins det flera som inte ens är nämnda som kanske förtjänar att vara här. Har vart uppe en del i Läkerol arena o sett J-20 hockey. Jag blev helt såld på Anton Rödin. Synd bara att dem splittade 1 linan ett par matcher för att få igång dem som inte var på banan. Men absolut, fortsätter han i detta tempo skall han ligga kring 15, kanske någon placering bättre. Konstigt att han inte spelar i landslaget! Sedan gillar jag Fällström som många andra. Men lindström Anders - hur tänkte du?
|
|
2008-10-17 18:24:05 | sthlmfan
Betyg: 5 bra ranking!
|
|
2008-10-17 12:06:33 | jazze
Betyg: 5 okej, jamen förstår jag anders!
nej då, det var inte otydligt förklarat..
Nedå, det är lugnt det ;) Ja silver kommer stiga, han är riktigt het :) Och har inge problem med farten eller så..
Tack!
|
|
2008-10-16 21:01:55 | _Anders_
Briere: Det är inte en ranking med de 50 bästa talangerna... utan de 50 bästa utifrån ett framtida NHL-perspektiv; dvs OM de kan spela någon roll i NA om några år (min egen tippning).
Thegel är sjukt talangfull. Men det är alltjämt för dålig fart i benen tycker jag. Vad ska han spela för roll i framtiden där borta? Det går inte vara stor målskytt på mindre rinkar och inte ha tillräcklig fart. Dessutom är han överårig.
Jakob Silfverberg är riktigt bra. Så det kan jag hålla med om; att det är lite konstigt att jag har honom så lågt. Men jag har väl inte fastnat så enormt för honom än (utifrån ett framtida NHL-perspektiv). Känns mer som en europeisk spelare för de större rinkarna. Men så känns det just nu. Vi får se... han stiger säkert till nästa ranking när jag sett honom igen.
Hertzberg har hyfsad fart, men jag skulle bara vilja att han var mer explosiv. Ta t.ex Rasmus Juells fart och Hertzbergs händer och teknik... det hade varit en härlig kombination.
Ta det inte så allvarligt, Briere... Den slutgiltiga Topp50 (när säsongen är över), kommer vara den viktiga rankingen!
(sorry om jag är lite otydlig osv. men jag har feber och är inte helt 100...)
|
|
2008-10-16 19:12:48 | jazze
om hertzberg inte ha tillräckligt bra fart för att bli tingad, varför är han då på 41 plats? :S Då är väl erixon bättre som spelar konstants i ES, eller filip gunnarsson och liljewall ? Men det är klart att du inte kan ha lika bra koll på alla, men ta bort hertzberg om du inte är säker på han, själv tycker jag inte äns han är bra!
|
|
2008-10-16 19:09:19 | jazze
nää, fan, jag är så jävla besviken på dig nu anders, du har inte thegel med? Vad tänker du då? När du har hertzberg,andersén, blomqvist före? Bäst att du pallrar dig ut hit till gävle och tittar lite.. Thegel har varit sjukt bra i år.. Och han platsar inte äns bland topp 50 i sverige enligt dig? Faktiskt jävligt dåligt! Aja.. Det visar sig hur det blir!
|
|
2008-10-16 19:06:11 | jazze
väldigt bra ranking, helt rätt att du tar anton rödin så högt! Men är helt sjukt besviken på att du har Silvferberg på 23:e plats ? :S Va fan.. Silver har varit strålande i år! Helt fantastiskt bra, han är absolut lika bra som rödin, till och med bättre.. Fattar inte hur du kan ha Cehlin, Kristof o grabbarna före ? Sen är Henrik Thegel, sveriges vassaste och bästa målskytt inte äns med :S ? Hade han haft driver hade han helt klart varit en av sveriges absolut bästa 90.. Karln är sjuk med klubban och på att hitta nätet!
Upp med silver, HÖÖÖÖÖÖÖÖÖGRE!!!!!!!
|
|
2008-10-16 16:16:10 | _Anders_
italien: Jag har inte sett Eriksson lira sedan Sverige-tiden, och då tyckte jag att han var sisådär. Det är möjligt han borde platsa numera, men jag är tveksam.
Liidas: Nej, jag har inte glömt dem.
|
|
2008-10-16 14:24:50 | Liidas
Nygren, Tömmernes Ekholm Grundel? Glömt dem?
|
|
2008-10-16 14:02:25 | Bäckis
Borde inte en kille som Alexander Eriksson vara med på den här listan ist för tex Jens Westin, Sebastian Erixon eller Niclas Burström tror inte nån av dom kommer klara av att spelet på dom små rinkarna.
|
|
2008-10-16 13:16:52 | _Anders_
Jo, precis. Håller med Johan här. Jag lägger till också att bestämmelserna är ju som sådan; att man måste skriva kontrakt med spelarna inom två år. Små och talangfulla spelare (typ Niclas Burström)... kanske kommer att behöva ett par extra år (för att växa och gymma till sig) och då blir han säkert free agent istället... eller bli tingad som överårig.
Men det klart också... det nya NHL har ju inneburit att allt fler mindre spelare tingas tidigt och att det inte är lika viktigt längre (men det går aldrig att komma ifrån helt att storlek betyder något).
|
|
2008-10-16 13:07:38 | Johan
NoN: Du har en point, men samtidigt är storlek en sak som påverkar. Har du två spelare som är precis lika bra, den ene är 190 cm 71 kg och den andre är 190 cm och 89 kg, så är ju det naturliga valet att ta den spelare som är fysiskt mer redo för NHL-spel, om skicklighetsnivån är den samma.
Jag är dock glad att den här storlekshysterin börjar släppa lite i NHL nu. Fler Erik Karlssons, Mattias Tedenbys etc. tack.
|
|
2008-10-16 12:31:25 | NoN
Spelare draftas väl inte efter hur han är nu utan hur bra spelaren kan tänkas BLI? så varför sånna omdömen som för liten, för tunn etc. Det är sånt man måste se "igenom" eftersom det inte är något beständigt. de flesta är ju inte färdigväxta
|
|
2008-10-16 11:18:09 | helge
Lindström har varit grym, men just nu går det tungt. Hoppas det släpper igen.
Som det verkar gjort för Johan Pettersson i Luleå efter ett par tunga sesonger.
|
|
2008-10-16 01:28:34 | Guss
Tror inte Josefsson går före den något mer spektakuläre Pääjärvi, känns som att båda har en hyffsad chans att gå top 10, Pääjärvi top 5.
|
|
2008-10-16 00:52:36 | ZYX
Anders; som vanligt, bra lista/jobb. Vi tycker olika om Bertilsson, M.Lindström och Almqvist inte att de inte har talang och jag inte gillar dem, de är för högt på rankingen framförallt Almqvist för min smak. Reflekterade också över att Silfverberg var 23:a, var inte han #15 sist? Han såg ju faktiskt riktigt bra ut i Scandinavium sist, han steg hos mig. Sen så försvann väl de ett 10-tal spelare och de kom in lite nya, jag gillade Niclas Edman en hel del förra året men iår vet jag inte vad som har hänt med honom, två ggr har jag sett honom, kass, ja ja tidigt på säsongen, hoppas att det vänder för honom.
|
|
2008-10-15 23:59:30 | immelmann2
håller inte med om liknelsen hörnqvist-viksten vad jag sett.. tycker viksten har mycket mer energi och go
|
|
2008-10-15 23:45:11 | gurran
Ok,Tror dock att det var en del beslutsångest just då vad som spelade in.(lämna DIF eller inte etc..)Går bra just nu...(vad jag hör)
|
|
2008-10-15 23:38:07 | _Anders_
gurran: Glömde inte Alexander Fällström. Jag var besviken på hans försäsong i Nordic Trophy.
|
|
2008-10-15 23:33:19 | gurran
Kanon. Dock en liten synpunkt! Du har en tendens att glömma Alexander Fällström(Shattuck).Har inlett strålande i år igen och kan välja vraka ibland stipendierna,han går i år!!!
|
|
2008-10-15 23:08:34 | maya
19 idag fö!
|
|
2008-10-15 23:08:07 | _Anders_
maya: Kanske. Jag tyckte han var väldigt duktig i J20 ifjol, men vill se lite mer i år för att få en bättre bild.
|
|
2008-10-15 23:03:37 | maya
19-åriga Niclas Lundgren är bästa back i VIK just nu, är inte han aktuell?
|
|
2008-10-15 23:01:24 | _Anders_
helge: Ja, det är kanske ett misstag. Men jag tror kanske han kan bli en extremt bra enerigspelare med det enorma drivet och storleken. Vi får se hur jag känner efter ett par matcher till. Jag håller med om att det är lite anmärkningsvärt. Om jag har honom så högt i den slutgiltiga rankingen, då måste han haft en superduper säsong.
|
|
2008-10-15 22:42:52 | helge
nej inte lindström bland top 50
har inte hänt mycket från den mannen dom två senaste åren, och framför allt inte i år. tråkigt men sant.
|